تاکید ظفرقندی بر توسعه آموزش پزشکی اخلاقمحور در نظام سلامت کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر توسعه آموزش پزشکی اخلاق محور با کیفیت و جامع محور در نظام سلامت کشور تاکید کرد و گفت: در حوزه نظام سلامت و آموزش باید در کنار تخصص با سطح بالا به رفتار و اخلاق توجه بیشتری کرد.

محمد رضا ظفرقندی روز یکشنبه در نشست امضای تفاهمنامه همکاری وزارت بهداشت و فرهنگستان علومپزشکی کشور با موضوع ساماندهی و گسترش مراکز جامع خدمات سلامت آموزشی در شبکه بهداشت افزود: یکی از فواید اصلی ادغام نظام آموزشی در سیستم بهداشتی و درمانی آن است که برخورد و اخلاق با مردم را نیز به نیروهای حوزه سلامت آموزش دهیم، زیرا رسیدگی به بیمار باید دلسوزانه و در جهت رفع نیاز فرد باشد.
به گزارش ایرنا، ظفرقندی با بیان اینکه در آموزش جامع محور باید به طور مستقیم نیازهای مردم در اقشار مختلف به ویژه اقشار ضعیفتر درک و برطرف شود، گفت: برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع پیشرفت های خوبی کرده و در چندماه اخیر به برنامه عملیاتی نزدیک شده است.
به گفته ظفرقندی، دانشگاه های علوم پزشکی آمادگی اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع برای ۳۰ میلیون جمعیت را داشته و البته در کنار این برنامه باید پرداختی های پزشکان نیز به موقع انجام شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: جامعه محور بودن، ارتباط با مردم و کیفیت، اصول مهم در آموزش پزشکی است و همه گروه های پزشکی از جمله داروسازی، مامایی، پرستاری و غیره را شامل می شود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش برای مردم باید تقویت شود و سطح سواد سلامت افزایش یابد گفت: سعی کنیم در کنار کیفیت، سختی های دوره آموزش پزشکی را نیز کاهش دهیم.
وی ادامه داد: به جای روش های سنتی که جایگاه آنها در آموزش پزشکی کمرنگ تر شده باید از آموزش های پیشرفته، مجازی و هوش مصنوعی استفاده و با روش های جدید مشکلات را کاهش دهیم.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: آموزش ها به مساله محور و به سمت حل مسأله باشد و به همت بزرگان حوزه آموزش پزشکی سعی کنیم آموزش پزشکی با کیفیت، جامع محور و اخلاق محور باشد.
مراکز جامع خدمات سلامت آموزشی یک فرصت است
در ادامه علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: مراکز جامع خدمات سلامت آموزشی در شبکه بهداشتی کشور موجب ارتقای کیفی نیروهای بهداشتی می شود.
وی اظهار کرد: مراکز آموزش خدمات سلامت یک فرصت است، در این راستا باید یک شبکه آموزشی ایجاد کنیم، البته این کار را در استان ها آغاز کرده ایم.
به گفته رییسی، در حال حاضر در ساخت مراکز جامع سلامت محدودیت داریم که باید بازنگری شوند، این مراکز فضای مناسبی برای آموزش فارغ التحصیلان حوزه بهداشت است.
همچنین سیدرضا رئیس کرمی دانشگاه علومپزشکی تهران نیز در این نشست گفت: حضور دانشجویان در مراکز جامع سلامت با همکاری وزارت بهداشت در راستای آموزش است و نقش خوبی در گسترش آموزش عمومی دارد.
کاهش مرگ و میر کودکان از دستاوردهای حوزه سلامت
باقر لاریجانی، رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علومپزشکی نیز در این نشست با بیان اینکه آموزش پزشکی در نظام بهداشتی و درمانی ادغام شده، گفت: ادغام نظام آموزشی در سیستم بهداشتی و درمانی سبب شده که سیستم آموزش پزشکی کشور به یکی از سیستمهای آموزشی تبدیل شود.
وی افزود: پیش از ادغام نظام آموزش در سیستم بهداشتی و درمانی، کیفیت آموزش، یکی از چالشهای نظام آموزشی بود.
وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی جامع نگر در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: دستاوردهای متعددی به واسطه ادغام نظام آموزشی در سیستم بهداشتی و درمانی به دست آمده است. به طور مثال، کاهش میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یکسال از دستاوردهای ادغام آموزش در نظام بهداشتی و درمانی است.
لاریجانی درباره گسترش اقدامات پژوهشی و آموزشی کشور گفت: گسترش دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی و همچنین افزایش تعداد دانشجویان از اقدامات گسترش امور پژوهشی و آموزشی است. همچنین جایگاه خود را در حوزه پژوهشی در سطح جهان ارتقا دادهایم و به جایگاه ۱۸ جهانی دست یافتهایم.
وی با بیان اینکه توجه به سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ضروری است، گفت: مقام معظم رهبری در بند ۱۲ سیاستهای ابلاغی خود آورده است که توسعه کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور باشد.
برنامه پزشک خانواده با جدیت دنبال می شود
لاریجانی با بیان اینکه برنامه پزشکی خانواده از طرح های مهم بوده که در دولت جدید با جدیت دنبال می شود گفت: اجرای برنامه نظام ارجاع بسیار مهم بوده و باید با هم افزایی و تعامل این برنامه عملیاتی و توسعه یابد.