افزایش ۹۷۵ درصدی بودجه سازمان تبلیغات طی پنج سال صحت دارد؟

در روزهای اخیر، ادعای یکی از فعالان مجازی درباره میزان رشد بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و زیرمجموعه‌های بودجه‌ای آن مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز و ... مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

افزایش ۹۷۵ درصدی بودجه سازمان تبلیغات طی پنج سال صحت دارد؟

بنابر گفته‌ها و شنیده‌ها، بودجه سال ۱۴۰۵ در اولین روزهای دی‌ماه به مجلس می‌رود تا بحث و بررسی‌های داغ مالی باز هم فضای بهارستان و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دربرگیرد.

به گزارش ایرنا، در این میان، بودجه نهادهای مختلف کانون توجه عمومی قرار خواهد گرفت. طی سال‌های گذشته و به ویژه از دولت «حسن روحانی» که موضوع شفافیت بودجه برجسته شد، حساسیت‌های مربوط به ردیف بودجه دستگاه‌هایی که به «نهادهای خاص» معروف شده‌اند، به شکلی چشمگیر افزایش یافته و از صداوسیما گرفته تا نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، جامعة المصطفی و ... دخل و خرج سالانه‌شان زیر ذره‌بین قرار گرفته و حجم زیادی از انتقادات نیز متوجه میزان بودجه این دستگاه‌ها بوده است؛ به ویژه در شبکه‌های اجتماعی که فضای انتقادی آن سنگینی آشکاری دارد.

در روزهای گذشته، ادعای یکی از فعالان مجازی درباره میزان رشد بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و زیرمجموعه‌های بودجه‌ای آن مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز و ... مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

به گفته این فعال مجازی، بودجه سازمان تبلیغات از ۴۶۵ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰، به ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ رسیده و شاهد رشد ۹۷۵ درصدی بوده است و به همین خاطر رسانه وابسته به سازمان تبلیغات یعنی خبرگزاری مهر بارها از «احتمال حذف بودجه‌های زائد» اظهار نگرانی و آن را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرده است.

این موضوع باعث شد تا پژوهشگر ایرنا اسناد و آمار رسمی را در این زمینه استخراج کرده و به بررسی و مقایسه این آمار طی سال‌های گذشته بپردازد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی که محتوای آن در سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران درج شده (به عنوان آخرین بودجه دولت روحانی)، بودجه پیشنهادی ۳۶۱ میلیارد تومانی نهایتا با رای و نظر مجلس به میزان ۴۲۶ میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

اعتیار هزینه‌ای مصوب سازمان تبلیغات در بودجه سال ۱۴۰۲ و در دولت شهید رئیسی ۱۵۵۷۰۰۰۰میلیون ریال (یکهزار و ۵۵۷ میلیارد تومان) بوده که طی دو سال حدود سه و نیم برابر شده است.

این رقم در بودجه سال ۱۴۰۴ همچنان که در گزارش مقایسه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس ذکر شده به ۵۱۹۱۵۵۹۶ میلیون ریال رسیده که نسبت به سال قبل از آن یعنی ۱۴۰۳ تنها شاهد رشد ۲۳.۹۰ درصدی بوده است.

به این ترتیب، بیشترین رشد بودجه این نهاد طبق آنچه آمار سامانه ملی قوانین نشان می‌دهد طی بودجه سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به وقوع پیوسته است.

نتیجه راستی‌آزمایی ادعای یادشده اینکه طبق ارقام رسمی اعلانی، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ طی ۵ سال تقریبا ۱۲ برابر شده است.

البته نکته قابل تامل اینکه مقایسه بودجه یا به طور کلی اعداد و ارقام مربوط به مقاطع ابتدایی و انتهایی یک بازه زمانی به شکلی که ذکر شده تا حد زیادی به منظور برجسته‌نمایی این اعداد و ارقام صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال، حداقل حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۶۵۵۵۹۵۰ (تقریبا ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان) بوده که در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۳۹۰۹۶۸۰ رسیده است (تقریبا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) و به این ترتیب این رقم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ طی ۵ سال رشدی حدود ۴۰۰ درصدی داشته است.

در مجموع، راستی‌آزمایی، نتیجه ادعای مربوطه درباره رشد ۹۷۵ درصدی بودجه سازمان تبلیغات را غیردقیق، اما نه بیشتر از واقعیت، بلکه بنا بر آمار رسمی کمتر از واقعیت می‌داند.

 

ارسال نظر

خبر‌فوری: سردار رمضان شریف: هدف جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی و تجزیه ایران بود