کد خبر : 11899
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 15:28
-

چرایی کمبود پزشک؛«آبان نیوز» بررسی می کند

وزیر بهداشت زیر تیغ استیضاح

وزیر بهداشت زیر تیغ استیضاح
بر اساس آمار و اطلاعات مصوبات موجود و وضعیتی که در بین مردم مشاهده می کنیم مشخص است که در کشور کمبود پزشک جدی است و علاوه بر این وجود این شرایط نشان دهنده این است که وزارت بهداشت به تعهدات خود عمل نکرده است.

گروه اجتماعی/کمبود دندانپزشک در کشور در دسترسی مالی و فیزیکی مردم به خدمات تاثیر مستقیم دارد. در ۲۰ سال اخیر جمعیت کشور افزایش قابل توجهی داشته و با توجه به این شیب، افزایش تعداد پزشک و دندانپزشک به نسبت به آن نداشتیم. انحصار در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی، موجب کمبود دندانپزشک در کشور شده است.
در این خصوص، عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره علت اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مضمون افزایش ظرفیت رشته های پزشکی به «آبان نیوز »گفت: ما بارها درباره اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی تذکر داریم و وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون و نباید از اجرای آن تخطی کند.
احمدنادری متذکر شد، با وزارت بهداشت به دلیل عدم اجرای این قانون برخورد جدی خواهیم کرد. هم اکنون هم بحث استیضاح وزیر بهداشت در مجلس مطرح است این رفتار ها هم میتوانند در این استیضاح موثر باشد، اگر وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نکند استیضاح وزیر جدی‌تر خواهد شد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: ابزارهای دیگری نیز در اختیار مجلس است که در صورت عدم اجرایی سازی این مصوبه از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
نادری به وزیر بهداشت توصیه کرد که به آن عمل کند و به شاعبه تعارض منافع در وزارت بهداشت دامن نزنند.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات مصوبات موجود و وضعیتی که در بین مردم مشاهده می کنیم مشخص است که در کشور کمبود پزشک جدی است و علاوه بر این وجود این شرایط نشان دهنده این است که وزارت بهداشت به تعهدات خود عمل نکرده است.
در شهرستان ها به صورت جدی کمبود پزشک داریم
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت وگو با «تعادل» درباره علت اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی گفت: در حوزه پزشک در برخی از شهرستانها و نقاط دور افتاده خارج از شهر، کمبود جدی پزشک را داریم ولی اینکه وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نمی کند قابل بررسی و پیگیری است.
وی در ادامه افزود: امروز ظرفیت دانشگاه های ما برای پذیرش دانشجویان رشته پزشکی خوب است و دلیل اینکه وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نمی کند باید هر چه سریعتر مشخص شود.
آصفری با تاکید بر اینکه نمی توانیم با قاطعیت بگوییم دلیل این موضوع تعارض منافع است افزود: با این وجود وزارت بهداشت باید برای پذیرش دانشجویان پزشکی تلاش بیشتری بکند تا بتوان این موضوع کمبود پزشک را در حوزه های عمومی و تخصصی جبران کنیم.
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: مجلس تذکرات لازم را به وزارت بهداشت داده و حتی برای این موضوع وزیر بهداشت به مجلس فراخوانده شده مکاتباتی هم در این حوزه در حال انجام است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه مجلس از بازوی نظارتی خودش در این زمینه استفاده خواهد کرد گفت: در بیشتر شهرستانهای حوزه انتخابیه من با کمبود پزشک به طور جدی مواجه هستیم.
آصفری گفت: بعضاً پزشکان در حوزه انتخابیه من در یک مرکز درمانی باید بیماران ۲۰ روستا را در یک روز ویزیت کنند. بی شک باید وقت کمتری برای بیماران می گذارند و این شرایط باعث می‌شود معالجه این بیماران از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

امتیاز شما

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.