کد خبر : 17978
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 14:11
-

وزیر خارجه لبنان: غربی ها خواهان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیستند

وزیر خارجه لبنان: غربی ها خواهان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیستند
وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفت وگویی به تحولات مختلف از جمله پرونده آوارگان سوری، بحران ریاست جمهوری لبنان و هتک حرمت قرآن در سوئد پرداخت و تاکید کرد: غربی ها خواهان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیستند و در این مسیر مشکل ایجاد می کنند.

آبان نیوز |  “عبدالله بوحبیب”، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که اتحادیه اروپا و در مجموع غربی ها خواهان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیستند و تلاش می کنند که این آوارگان در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و ترکیه بمانند.

وی در عین حال تصریح کرد که دولت سوریه از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان استقبال می کند و تاکید دارد که هیچ گونه فشاری علیه آن ها ایجاد نخواهد شد.

بوحبیب تاکید کرد که دولت سوریه معتقد است عدم بازگشت شهروندان سوری به کشورشان مرتبط با هزینه ای است که کشور میزبان به آن ها پرداخت می کند و دلیل دوم ویرانی هایی می باشد که سوریه طی چند سال جنگ دچار آن شده است.

وی گفت که در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای عربی کمیته ای پنج جانبه برای پیگیری امور آوارگان سوری تشکیل شد و اولین نشست این کمیته اواسط ماه آتی میلادی در قاهره برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان با بیان اینکه غربی ها مساله آوارگان سوری را به مسایل امنیتی این کشور ربط می دهند، تاکید کرد که این کشورها مدعی هستند که جنگ هنوز در سوریه به پایان نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا مدعی است که سوریه کشور امنی برای بازگشت آوارگان نیست.

پارلمان اروپا چندی پیش در اقدامی غیرانسانی و مداخله جویانه با دخالت در امور داخلی لبنان و سوریه به اتفاق آرا تصویب کرد که آوارگان سوری حاضر در خاک لبنان، باید در خاک این کشور باقی بمانند! و به کشور خود باز نگردند، اقدامی که نشان دهنده اوج رذالت و ضدحقوق بشری این اتحادیه را در مقابل مردم مظلوم سوریه نشان می دهد.

بوحبیب همچنین گفت که با فیصل المقداد تلفنی گفت وگو کرده و با دعوت از او برای سفر به لبنان تاکید کرده که هر وقت به لبنان برود از او استقبال خواهد شد.

وی گفت که به المقداد همچنین گفتم که در هر زمانی که مناسب می دانید ما نیز به سوریه سفر خواهیم کرد.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد که تقریبا یک هفته پیش با کاردار سفارت سوریه در بیروت دیدار کردم و به او گفتم که لبنان آماده اعزام هیاتی به سوریه برای بررسی پرونده های منطقه ای و بین المللی و همچنین روابط دوجانبه است و اکنون منتظر پاسخ دمشق هستم.

بوحبیب درخصوص انتخاب رئیس جمهور لبنان نیز گفت که رهبران لبنانی باید بدون دخالت های خارجی بر سر انتخاب رئیس جمهور توافق کنند، البته من فشارهای برخی کنسولگری ها در این پرونده را درک می کنم، زیرا این مساله به طریقی در کشورهای آن ها تاثیر گذار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط جنوب لبنان تاکید کرد که دولت این کشور نمی خواهد مانع بازدیدهای نیروهای یونیفیل در جنوب این کشور شود، اما با توجه به درگیری های احتمالی با اهالی آن منطقه این بازدید و گشت ها باید با هماهنگی ارتش لبنان انجام شود.

بوحبیب در ادامه از نیروهای یونیفیل خواست که نشست های سه جانبه برای تعیین مرزها میان لبنان و سرزمین های اشغالی فلسطین برگزار کند، زیرا اوضاع در خط ۲۳ و خط آتش بس و خط آبی پیچیده شده است.

وی گفت که از شورای امنیت خواستیم و می خواهیم که در راستای توقف تجاوزهای زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ اقدام کند.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان گفت که سفرای پنج کشور بزرگ در لبنان پیش ما آمدند و درخصوص مساله چادرها در مزارع شبعا صحبت کردند و ما در پاسخ به آن ها گفتیم که صحبت ها اکنون باید در مورد اشغال مزارع لبنانی شبعا باشد نه در مورد چادرها.

وی در مورد هتک حرمت قرآن در سوئد نیز گفت که این امر نیازمند موضع و تصمیم یکپارچه عربی است و سفیر سوئد در لبنان اکنون در مرخصی به سر می برد./ایرنا

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.