کد خبر : 21483
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 18:13
-

جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی در قره‌باغ خبر داد +فیلم

جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی در قره‌باغ خبر داد +فیلم
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت: حمله به مواضع نظامی نیروهای ارمنی قره باغ در واکنش به نقض توافق سه جانبه و به خصوص مین گذاری در جاده فوضولی بوده که به جان باختن ۲ غیرنظامی این کشور منجر شده است.

آبان نیوز| خبرگزاری آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد که در واکنش به عملیات مین گذاری امروز که به جان باختن تعدادی از اتباع این کشور انجامید، باکو مواضع نیروهای ارمنی این منطقه را هدف قرار داده است.

آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت: حمله به مواضع نظامی نیروهای ارمنی قره باغ در واکنش به نقض توافق سه جانبه و به خصوص مین گذاری در جاده فوضولی بوده که به جان باختن ۲ غیرنظامی این کشور منجر شده است.

باکو با متهم کردن نیروهای ارمنی به “وحشت آفرینی” و کاشت مین اعلام کرد: عملیات ضدتروریستی محلی برای سرکوب اقدام های تحریک آمیز و خلع سلاح و  خروج نیروهای مسلح ارمنستان از خاک این کشور آغاز شده است.

به نوشته آدرتاج، فرماندهی نیروهای صلح‌بان روسیه و مرکز نظارتی روسیه – ترکیه در جریان اقدام های جاری قرار گرفته اند.

در همین حال تارنمای ارمنستانی “نیوز” نیز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس جمهوری خودخوانده در (قره‌باغ) گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۳۰ دقیقه است با خمپاره خانکندی مرکز این منطقه را هدف قرار داده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال برقراری تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت قره‌باغ است. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه عنوان کرد که توافقات مربوط به قره باغ باید برای حل‌وفصل مناقشات میان ارمنستان و آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود.

در این حملات که آذربایجان از آن به عنوان عملیات «ضد تروریستی» نام برده، خانکندی، مرکز منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ و دیگر شهرهای آن هدف گلوله‌باران ارتش آذربایجان قرار گرفتند.

دفتر نمایندگی قره‌باغ در ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک نوشت: «آذربایجان عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه قره باغ آغاز کرده و قصد نفوذ به عمق این منطقه را دارد.

ارمنستان روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که هیچ نیروی مسلحی در قره‌باغ  مستقر نکرده است، ایروان با تکرار این موضع، تاکید دارد که تنها جدایی‌طلبان ارمنی تبار مستقر در قره‌باغ کوهستانی مسئولیت مقابله با حملات آذربایجان را بر عهده دارند.

وزارت دفاع ارمنستان در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام تاکرد کرد که همانطور که پیش‌تر نیز بارها اعلام شده «ارمنستان در قره باغ کوهستانی ارتش و نیروی مسلح ندارد.»

باکو: صلح تنها با عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ محقق می‌شود

جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ساعاتی پس از آغاز این عملیات تاکید کرد که صلح با ارمنستان در صورت عقب‌نشینی «کامل» این کشور از منطقه قره باغ کوهستانی امکان پذیر است.

دستگاه دیپلماسی آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تنها راه دستیابی به صلح و ثبات در منطقه، خروج بی قید و شرط و کامل نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه قره باغ آذربایجان و انحلال رژیم به اصطلاح جدایی طلب در این منطقه است.»

جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرده است که در حال ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای غیرنظامیان در منطقه قره‌باغ است.

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان ضمن اعلام این مطلب، هدف از ایجاد دالان‌های بشردوستانه، فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان این از این منطقه مورد مناقشه اعلام شده است.

در این بیانیه از گذرگاه لاچین و چند مسیر تردد دیگر به عنوان محل ایجاد دالان‌های بشردوستانه و مراکز پذیرش غیرنظامیان یاد شده است.

واکنش اتحادیه اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این عملیات گفت که آذربایجان باید فورا عملیات نظامی خود را در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی متوقف کند.

وی در شبکه ایکس(توییتر سابق) افزود: «اقدامات نظامی آذربایجان باید فورا متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی واقعی بین باکو و ارامنه قره‌باغ فراهم شود.»

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز حمله نظامی آذربایجان را محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.

آقای بورل همچنین در بیانیه‌ای گفت: «این تشدید درگیری نظامی نباید به‌عنوان بهانه‌ای برای تبعید مردم محلی استفاده شود.»

اتحادیه اروپا یک هیات نظارتی در مرز ارمنستان و آذربایجان ایجاد کرده و به‌عنوان میانجی بین دو کشور عمل می‌کند.

روسیه خواهان پایان خونریزی و بازگشت به توافق شد

این در حالیست که روسیه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و میانجی توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستار پایان یافتن تنش میان دو طرف مناقشه قره‌باغ و بازگشت به توافق در حال اجرا در این منطقه شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اشاره به برقراری تماس میان مسکو و باکو در پی آغاز حملات تازه جمهوری آذربایجان به قره‌باغ، خواستار اقدامات تحریک آمیز از هر دو سوی مناقشه شد.

وی در این خصوص تصریح کرد: برای حل این وضعیت (…) باید به همه آنچه توافق شده است احترام بگذاریم؛ از تحریک اوضاع اجتناب کنیم؛ برای برقراری آرامش و دوری جستن از تنش، تلاش کنیم و نسبت به تعهدات داده شده، مسئولیت پذیر باشیم.»

این دیپلمات ارشد روس سپس از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست به «خونریزی» در قره‌باغ  پایان دهند و به «حل و فصل مسالمت‌آمیز» اختلافات در این منطقه تحت مناقشه پایبند باشند.

وی همچنین یادآور شد: «تمام مراحل لازم برای در پیش‌گرفتن راه حل مسالمت آمیز مناقشه در توافقنامه‌های امضا شده میان دو طرف طی سال‌

های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ مشخص شده است.

ارمنستان و آذربایجان برای اثبات حق حاکمیت خود بر قره باغکوهستانی تاکنون دو بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند که آخرین آن پاییز سال ۲۰۲۰ به شکست نظامی نیروهای ارمنی و حصول دستاوردهای ارضی قابل توجه برای آذربایجان منجر شد.

تنش ها میان دو کشور پس از توافق صلحی با میانجی‌گری روسیه و ترکیه که به جنگ خونین و شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ پایان داد، بار دیگر از اوایل ژوئیه سال جاری با بسته شدن کریدورلاچین که برای ارتباط این منطقه با ارمنستان حیاتی و مهم است بالا گرفت.

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.