کد خبر : 22957
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 18:07
-

فوری | آتش‌بس چهار روزه جنگ غزه و اسرائیل فردا ساعت ۱۰ صبح اجرا می شود

فوری | آتش‌بس چهار روزه جنگ غزه و اسرائیل فردا ساعت ۱۰ صبح اجرا می شود
اسرائیل و حماس سرانجام روز چهارشنبه با توقف چهار روزۀ درگیری‌ها با هدف تبادل بخشی از اسرا در قبال آزادی شماری از زندانیان فلسطینی موافقت کردند.

آبان نیوز| اسرائیل وحماس بر سر توقف درگیری ها و آتش‌بس چهار روزه برای تبادل ۵۰ گروگان با ۱۵۰ اسیر فلسطینی توافق کردند.

در همین خصوص بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل می‌گوید که به عنوان بخشی از معامله، «آزادی هر ده گروگان اضافه به یک روز وقفه بیشتر (در نبرد) منجر خواهد شد.»

این علاوه بر پنجاه گروگانی است که قرار است طی چهار روز اول وقفه در نبرد آزاد شوند.

دولت اسرائیل اسامی ۳۰۰ اسیر فلسطینی را منتشر کرد که انتظار می‌رود به‌تدریج و به عنوان بخشی از توافق گسترده‌تر برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، آزاد شوند.

در این فهرست، سن و دلیل دستگیری هر کدام از زندانیان فلسطینی نیز نوشته شده است.

اگرچه مطابق توافق آتش‌بس قرار است ۱۵۰ اسیر فلسطینی در چهار مرحله طی چهار روز آزاد شوند (مشروط بر اینکه روزانه دست‌کم ۱۰ گروگان ربوده شده توسط حماس به نیروهای امنیتی اسرائیل تحویل داده شوند)، اما اسرائیل اعلام کرده است که در ازای تحویل گروگان‌های بیشتر، آمادۀ تمدید دوره آتش‌بس است.

این توافق با میانجیگری قطر حاصل شده است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد که مداخله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به بهبود مفاد این توافق کمک کرده است؛ به گونه‌ای که توافق درنهایت شامل آزادی گروگان‌های بیشتر در قبال اعطای امتیازات کمتری شود.

یکی از رهبران حماس با اشاره به موعد شروع آتش بس در غزه گفت: ۵۰ اسیری که آزاد خواهند شد بیشتر آنها از اتباع خارجی هستند.

به گزارش مهر موسی ابومرزق از رهبران حماس اعلام کرد: ۵۰ اسیری که آزاد خواهند شد بیشتر آنها از اتباع خارجی هستند.

وی افزود: برخی اسیران در منازل بودند و هنگام بمباران کشته شده اند.

ابومرزوق بیان کرد: به همه اسیران دربند زندانهای اشغالگران اطمینان می دهیم که آنها آزاد خواهند شد. به ازای هر اسیر، سه اسیر ما آزاد خواهند شد.

وی تاکید کرد: آماده آتش بس فراگیر و مبادله اسیران هستیم.

وی اعلام کرد که آتش بس در غزه از فردا پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغازخواهد شد.

از سوی دیگر مشاور نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم آماده است تا مدت آتش‌بس موقت در غزه را به منظور خارج کردن شمار بیشتری از صهیونیستهای اسیر از این منطقه تمدید کند.

این درحالی است که پیش از این، جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای از رسیدن به توافق تبادل جزئی اسرا و آتش‌بس چهار روزه با رژیم صهیونیستی خبر داده و اعلام کرد: این توافق همچنین شامل وارد کردن صدها کامیون کمک‌های امدادی و سوخت و آزادی تردد مردم غزه است. توافق مذکور توقف تجاوزها و بازداشت‌ها و عدم تعرض به دیگران در تمامی مناطق نوار غزه را نیز شامل می‌شود.

جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: توافق مذکور با تلاش‌های گسترده و مذاکرات از طریق میانجی‌ها و بعد از تعلل دشمن صهیونیستی به دست آمده است. دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند اسرای خود را بدون قید و شرط بازگرداند، اما آنها در عرصه میدانی شکست خورده و نتوانستند اراده ملت و مقاومت را در هم بشکنند.

این بیانیه می‌افزاید: پایداری ملت ما در غزه و تعهد آن به اراضی خود در مقابله با ماشین کشتار رژیم صهیونیستی و جانفشانی و قهرمانی عناصر مقاومت در عرصه میدانی، دشمن صهیونیستی را مجبور به تسلیم در این عرصه کرد.

جهاد اسلامی بندهای این توافق را با هدف تقویت پایداری ملت فلسطین و پیروزی برای موضوع اسرای فلسطینی به عنوان مقدمه‌ای برای آزادسازی تمامی اسرا و رفع محاصره کامل غزه دانست و تاکید کرد: موضع ثابت ما این است که اسرای دشمن صهیونیستی که در اختیار ما قرار دارد، جز با آزادسازی تمامی اسرای ما از زندان‌های اسرائیل آزاد نخواهند شد.

این بیانیه تصریح کرد: ما در مقابله با تجاوز دشمن در تمامی عرصه‌های میدانی و سیاسی برای به شکست کشاندن تمامی اهداف آنها به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

امتیاز شما

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.