کد خبر : 24452
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 16:10
-

طراحی سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه توسط محقق کشورمان

طراحی سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه توسط محقق کشورمان
«طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی برای تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری یکی از پژوهشگران کشورمان است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.

آبان نیوز| از گذشته تاکنون، سرطان جزو دغدغه‌های محققان بوده و آنها به‌ دنبال راهی برای درمان یا کاهش عوارض این بیماری بوده‌اند.

«طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران به انجام رسیده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود.

وی ادامه داد: این مساله از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد که متأسفانه هنگامی متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

 

این پژوهشگر کشورمان اظهار داشت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر هشت زن یک نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها یک درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

پرچکانی چوزکی تأکید کرد: هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌ اندازه کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌ عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد./ایرنا

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.