کد خبر : 17380
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 21:25
-

اعتراف پنتاگون به ربایش تسلیحات ارسالی به اوکراین

اعتراف پنتاگون به ربایش تسلیحات ارسالی به اوکراین
برخی از تسلیحات غربی ارسال شده به اوکراین، ربوده شده‌اند. این در حالی است که واشینگتن تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای به ارزش میلیاردها دلار، به اوکراین ارسال کرده است.
آبان نیوز| دیده‌بان پنتاگون در گزارشی اعلام کرده که برخی از تسلیحات غربی ارسال شده به اوکراین، ربوده شده‌اند. این در حالی است که واشینگتن تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای به ارزش میلیاردها دلار، به اوکراین ارسال کرده است.

در این گزارش آمده است: به علت حضور اندک و محدود آمریکا در اوکراین، این وزارت‌خانه در رهگیری همه تجهیزات و تسلیحات فرستاده شده به اوکراین با چالش‌های مختلف روبرو شده، حال آنکه براساس قوانین فدرال آمریکا، همه تسلیحات صادر شده از سوی این کشور، باید تحت نظر وزارت دفاع آمریکا باقی بماند.

به گزارش نورنیوز،این گزارش با بررسی بازه زمانی فوریه الی سپتامبر ۲۰۲۲، به این نتیجه رسیده است که سازمان همکاری دفاعی با کی‌یف، در مراقبت و رهگیری الزامی تجهیزات ارسال شده به اوکراین، ناتوان بوده و این ناتوانی به کاهش گسترده توانمندی برای اجرای دستورالعمل‌های الزامی انجامیده است.

در همین خصوص و به علت عدم توانایی دولت برای ردیابی و شفاف‌سازی دقیق میلیاردها دلار بسته حمایتی ارائه شده به اوکراین، جمهوری‌خواهان، «جو بایدن» را آماج انتقادات گسترده خود قرار داده‌اند.

در ابتدای سال میلادی جاری، «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود حامی اوکراین است اما از راهبرد آمریکا برای ارائه بسته‌های مالی نامحدود و چک‌های سفید حمایت نمی‌کند. «ران دسانتیس» یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نیز نظراتی مشابه را ابراز کرده است.

در آوریل ۲۰۲۲ سی‌ان‌ان طی گزارشی اعلام کرد؛ دولت بایدن با مشاهده وضعیت حساس و بحرانی اوکراین در رویارویی با نیروهای روسیه و قطعی بودن شکست اوکراین در چنین شرایطی، ترجیح داد به قیمت از دست دادن توانمندی‌های خود برای ردیابی تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال شده، به ارسال تسلیحات نظامی هنگفت و گسترده به اوکراین ادامه دهد.

همان زمان یکی از منابع نزدیک به جامعه اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود: پیش از ورود تجهیزات به اوکراین، شفافیت و دقت بالایی وجود دارد، اما از لحظه ورود تجهیزات نظامی به اوکراین و نقاط درگیری، شفافیت‌ها از بین می‌رود. این مسئله مشابه سیاه‌چاله گسترده‌ای است که بدون گذر زمان، از آن اطلاعی نخواهیم داشت!

در گزارش مذکور به نقل از یکی از نیروهای ستاد فرماندهی اروپایی آمریکا، این ستاد در اقدامی برای بررسی و رسیدگی به این مسئله، از اوکراین، خواستار ارائه رسید شد اما رسید یا سندی آشکار درباره مسائل پیش آمده، ارائه نشده است.

سازمان همکاری دفاعی کی‌یف نیز از دولت اوکراین خواستار گزارشی دقیق درباره هزینه‌ها و صدمه‌های وارد شده به تجهیزات ارائه شده از سوی آمریکا شد و دولت اوکراین گرچه برای ارائه گزارشی دقیق و جلوگیری از اشاعه غیرقانونی تجهیزات دفاعی مذکور تلاش کرد اما باز هم سازمان‌های مجرمانه موفق به ربایش تجیهیزات غربی شدند.

بنابر این گزارش؛ در ژوئن ۲۰۲۲، وزارت اطلاعات اوکراین چندین عملیات قاچاقچیان اسلحه برای فروش اسلحه‌ها و مهمات ربوده شده از جبهه‌های جنوبی اوکراین و عملیاتی جداگانه از سوی مجرمان اوکراینی برای فروش جلیقه‌های ضدگلوله به ارزش ۱۷ هزار دلار در بازار سیاه را متوقف کرد.

جالب توجه اینکه؛ در بخش پایانی این گزارش، هیچ توصیه یا راهکاری ارائه نشده و فقط ذکر شده: «وزارت دفاع برای کاهش محدودیت‌های موجود برای بازرسی‌های حضوری و عملیاتی در اوکراین، اقدامات مختلفی اتخاذ کرده است!»

امتیاز شما

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.