کد خبر : 18350
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 - 19:15
-

نان در ۱۳ استان گران شد

نان در ۱۳ استان گران شد
هر چند وزیر کشور در یازدهم مرداد، گرانی نان را تکذیب کرد، اما در روز بعد «دوازدهم مرداد» اخبار رسمی استان‌ها حاکی از افزایش دولتی قیمت نان بود.

آبان نیوز | نان در ۱۳ استان گران شد؛ این خبر، هرچند به کندی و با احتیاط در روزهای آخر هفته به تیتر اخبار رسانه‌ها راه یافت، اما یک واقعیت را به نمایش گذاشت: یکی از اصلی‌ترین کالاهای سفره‌ی مردم به بهانه‌ی «افزایش هزینه‌های تولید» و «ناتوانی در ارائه به قیمت فعلی» یک تورم دوباره را تجربه کرد.در روز‌های ابتدایی مرداد، نان در خراسان رضوی ۴۰ درصد گران شد؛ خبرگزاری وابسته به دولت، فارس در این زمینه تایید کرد که «این گرانی به زودی به تمام کشور سرایت خواهد کرد.» و حالا انگار این اتفاق افتاده است. هر چند وزیر کشور در یازدهم مرداد، گرانی نان را تکذیب کرد، اما در روز بعد «دوازدهم مرداد» اخبار رسمی استان‌ها حاکی از افزایش دولتی قیمت نان بود. محمد برزعلی رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان پنجشنبه ۱۲ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: «از این پس قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد ۴ هزار تومان خواهد بود.»

افزایش قیمت نان در این مناطق در حالی گزارش می‌شود که دولت این موضوع را تایید نمی‌کند و حدود یک ماه پیش دولت ابراهیم رییسی مدعی شد که پرونده نان را بسته و به اندازه ۴۰ درصد از کل فروش روزانه نانوایی‌ها را به عنوان یارانه به حساب آنها واریز می‌کند تا آنها قیمت نان را افزایش ندهند.

آنگونه که از اخبار مشخص شده، «اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده است. در برخی استان‌ها هم تغییراتی اعمال شده، تغییراتی که به گفته مسوولان در راستای بهبود اقتصاد نانوا، جلوگیری از قیمت‌گذاری خودسرانه و کم‌فروشی شکل گرفته است.» خبرگزاری نزدیک به دولت فارس نیز نوشته بود: «گران شدن نان از استان خراسان رضوی شروع شده و بناست در سایر استان‌ها هم قیمت نان گران شود».

نان یک کالای کلیدی و استراتژیک سفره‌هاست و گرانی آن مثل یک موج می‌تواند بر سایر اقلام خوراکی سبد هزینه‌های خانوار تاثیر بگذارد؛ حتی اگر «نان» را به عنوان یک کالای ایزوله و جدا از زنجیره اقتصاد در نظر بگیریم، خود به تنهایی کالای پرمصرفِ بسیاری از خانوار‌های کارگری و کارگران فصلی و ساختمانی است که از قضا در دهه‌های اخیر با گرانی برنج و سایر اقلام، بیشترین سهم را در سفره‌های این گروه‌ها پیدا کرده است.

گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی نان، در حالی‌که کارگران کم‌درآمد در شبانه روز دو یا سه وعده آن را مصرف می‌کنند، می‌تواند سبد خوراکی‌های آنها را دچار یک شوک تورمی مجدد کند.

دولت در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ و قبل از شروع سال، قول داده بود که تورم کنترل و مهار می‌شود؛ در چند ماه گذشته تقریبا همه کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی به صورت نرم و خزنده گران شدند و حالا یک کالای استراتژیک سفره‌ها به صورت رسمی و علنی دچار شوک تورمی می‌شود.

فرامز توفیقی (فعال کارگری) درباره اتفاقات جدید در حوزه نان به «ایلنا»می‌گوید: گرانی‌ها محدود به نان نیست؛ لبنیات در حال خروج کامل از سفره‌های کارگران است؛ برنج از سبد خرید خیلی‌ها حذف شده؛ کارگران نمی‌توانند میوه‌های تابستانی بخورند؛ حتی شکر و قند هم گران شده است.

به گفته وی، بهانه‌هایی مانند کم‌فروشی و تخلف و…، نمی‌تواند واقعیت تلخ شتاب تورم را انکار کند.

توفیقی تاکید می‌کند: در این شرایط، هیچ توجهی به دستمزدی ندارند که حالا دیگر یک‌سوم خط فقر یا حتی پایین‌تر است، و به درخواست اعضای کارگری شورای عالی کار برای تشکیل جلسه و ترمیم مزد وقعی نمی‌نهند!

از نظر رییس اتحادیه نانوایان سنگک استان تهران برای مدیریت اوضاع باید در اسرع وقت نرخ کارشناسی شده نان را هر چه سریع‌تر در همه استان‌ها اعلام کنند که این امر می‌تواند در کاهش تخلفات گران‌فروشی وکم‌فروشی موثر باشد! اما کارگران صنف نانوایی با گرانی نان مخالفند، هرچند دو سال است دستمزدشان بازهم به بهانه غیرقانونی ثابت ماندن نرخ نان فریز شده و افزایش نیافته است.

اسدی یک کارگر نانوا در تهران در این رابطه می‌گوید: ما کارگرانِ نانوایی‌ها مخالف گران شدن نان هستیم؛ هر بار گرانی نان، سفره‌های خود ما را نیز کوچک‌تر می‌کند؛ چرا باید مردم و ما کارگران تاوان افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را بدهیم؛ چرا کسی نمی‌گوید اجاره مغازه نانوایی‌ها یا مالیات و قبوض انرژی سنگین است که هزینه بالا رفته؟

او تاکید می‌کند: راهکار، افزایش قیمت نان نیست؛ دستمزد کارگران خباز باید مطابق قانون برابر تورم و هزینه‌های زندگی افزایش یابد و دولت نباید در این شرایط سخت زندگی مردم، نان را به بهانه اینکه کارفرمایان خباز سود نمی‌کنند، گران کند.

قرار بود هیچ چیز در سال جدید گران نشود؛ حالا نان، «قوت غالب فرودستان» در تعدادی از استان‌ها گران شده است؛ مدت‌هاست که خرید «نان نصفه» رواج پیدا کرده؛ آیا قرار است با این گرانی‌ها، نان هم جزو کالا‌های گران و کم‌مصرف شود و مردم به خرید قسطی و نسیه آن روی بیاورند؟!/ایلنا

امتیاز شما

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.