کد خبر : 20159
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 20:46
-

استفاده ۶۴ درصدی کاربران ایرانی از فیلترشکن برای دور زدن فیلترینگ /آذری جهرمی:این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ!

استفاده ۶۴ درصدی کاربران ایرانی از فیلترشکن برای دور زدن فیلترینگ /آذری جهرمی:این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ!
گزارش كميسيون صنايع مجلس در خصوص كيفيت اينترنت نشان مي‌دهد ۶۴ درصد كاربران در ايران از فيلترشكن استفاده مي‌كنند،

آبان نیوز| گویا بر بازی فیلتریگ پایانی نیست دولت و حاکمیت با فیلترینگ قصد دارند بر فضای مجازی صیانت کنند مردم هم با هر روشی که می توانند سعی در دور زدن فیلترینگ دارند .

در جدیدترین تحول امروز «روح الله عباسپور»، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون درباره کیفیت اینترنت را قرائت کرد و گفت جایگاه ایران در برخی شاخص‌های کیفیت اینترنت دو رتبه تنزل یافته است.

به گفته وی براساس نظرسنجی‌های انجام شده ۶۴ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند. همچنین سهم پهنای باند ناشناس در شبکه بین الملل از ۵ درصد، امروز به ۲۵ درصد رسیده است. اگرچه او توضیح دقیقی درباره پهنای باندناشناس ارائه نکرد، اما احتمالاً این رشد ۵ برابری ناشی از استفاده از فیلترشکن‌هاست.

فیلترشکن

کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فیلتر وبسایت‌ها درخواست کرد تا همچون گذشته صفحه پیوندها برای این وبسایت‌ها نمایش داده و علت فیلتر نیز اعلام شود.

بخش دیگر این گزارش به کندی دسترسی کاربران به وبسایت‌ها اختصاص داشت که کمیسیون صنایع علت را در کاهش پهنای باند یا افزایش ترافیک ناشی از مصرف فیلترشکن عنوان کرد.

این کمیسیون همچنین از تعدد مراجع تصمیم‌گیر در حوزه نظام پالایش و مدیریت محتوای فضای مجازی انتقاد کرد.

علاوه بر وزیر ارتباطات، حداقل ۷ مرجع دیگر وجود دارد که در حال تصمیم‌گیری و باز و مسدود کردن در فضای مجازی هستند.

ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ!

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در واکنش به آمار استفده کنندگان از فیلترشکن در کانال تلگرامی خود نوشت: «میزان ترافیک ناشناس (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) از پنج درصد به ۲۵ درصد رسیده است.

این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ! این یعنی ناآگاهی حکمران حتی از نوعِ بخش بزرگی از ارتباطات بین‌الملل! یعنی افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی.»

در این گزارش کمیسیون صنایع از وزارت ارتباطات خواسته است گزارش دقیقی برای شفاف‌سازی آمار و ارقام هزینه‌های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه‌های خانوار منتشر و راهبردهای موثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن‌ها توسط مشترکان را نیز ارایه کند.

نمایندگان در ادامه گفته‌اند نظام فیلترینگ اینترنت با عارضه تعدد مراجع‌ تصمیم‌گیر مواجه است و لازم است در اقداماتی به منظور یکپارچه‌سازی این نظام انجام شود.

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.