کد خبر : 20662
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 18:56
-

پیشروی ارتش اوکراین به خط اول دفاعی روسیه

پیشروی ارتش اوکراین به خط اول دفاعی روسیه
ارتش اوكراين ادعا كرد كه يگان‌هايش به سمت دو روستا در جنوب و شرق روبوتين، روستايي در منطقه زاپوريژيا پيشروي كرده‌اند. در همين رابطه ستاد كل ارتش اوكراين گفت: «ارتش در جهت نوودانيليوكا-نووپروكپيوكا، موفق بوده‌ و در حال تحكيم مواضع خود، شليك توپخانه براي اهداف شناسايي شده دشمن و انجام عمليات ضدآتش است.

آبان نیوز| ارتش اوکراین ادعا کردند که به «خط اول» استحکامات دفاعی روسیه در منطقه زاپوریژیا نفوذ کرده‌اند. این نشان می‌دهد که کی‌یف در حال نزیک شدن به شبکه گسترده سنگر‌های مستحکم مسکو در امتداد جبهه جنوبی است.

ارتش اوکراین ادعا کرد که یگان‌هایش به سمت دو روستا در جنوب و شرق روبوتین، روستایی در منطقه زاپوریژیا پیشروی کرده‌اند. در همین رابطه ستاد کل ارتش اوکراین گفت: «ارتش در جهت نوودانیلیوکا-نووپروکپیوکا، موفق بوده‌ و در حال تحکیم مواضع خود، شلیک توپخانه برای اهداف شناسایی شده دشمن و انجام عملیات ضدآتش است.

وبلاگ‌نویسان ارتش روسیه هم از افزایش فعالیت در نزدیکی روستای «وربووه» در جنوب شرقی اوکراین خبر دادند، اما ادعا می‌کنند که نیروهای مسکو در حال مقاومت در برابر پیشروی اوکراین هستند.

در چنین شرایطی وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار برگزاری نشستی با همتایان خود از اوکراین و کشورهای بالکان غربی که نامزد عضویت در این اتحادیه هستند، شدند.

به گزارش یورونیوز، براساس این درخواست وزرای خارجه اروپایی که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را اعلام کرد قرار است این نشست تا پایان ماه سپتامبر برگزار شود تا در مورد روند گسترش اتحادیه اروپا با این کشورها گفت‌وگو شود. بورل پس از نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اروپایی در اسپانیا با اعلام این مطلب افزود: «من فکر می‌کنم که جنگ در اوکراین یک اثر جانبی داشته و آن‌هم تسریع روند گسترش اتحادیه است. فرآیندی که البته مطمئنا بر شایستی مبتنی است.

بورل همچنین گفت که این نشست یک انگیزه سیاسی به این روند می‌دهد و افقی از پیوستن بالقوه ۱۰ عضو دیگر به اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌دهد.

با این حال بسیاری از پیوستن اوکراین به اتحادیه نگرانند و به ویژه عدم رعایت پیش‌نیازهای اقتصادی در این کشور موجب شده تا برخی تحلیلگران از تبعات این تصمیم سیاسی بروکسل ابراز نگرانی کنند. مسائل بودجه‌ای و مشکلات حاکمیتی در این کشور از جمله این نگرانی‌ها است.

متئو دروین، متخصص مسائل اتحادیه اروپا و در مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی واشنگتن در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «مسیر پیوستن کشورهای جدید باید با انجام اصلاحاتی در درون آن کشورها همراه شود.»

او همچنین درخصوص اوکراین گفت: «باید ببینیم که اوکراین چگونه می‌تواند این اصلاحات مورد نیاز را اجرایی کند. چیزی که ما می‌بینیم این است که آنها واقعا متعهد هستند و در یک بازه زمانی یک‌ساله کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند که بسیار چشمگیر است. اما هنوز مشخص نیست که اتحادیه قصد دارد چگونه روند پیوستن این کشور را اجرایی کند، چراکه پرسش‌های زیادی درخصوص چگونگی تنظیم مجدد برنامه‌های مختلف مانند کشاورزی اوکراین که صنعتی بزرگ در آن کشور به شمار می‌رود، وجود دارد.»

در همین حال برخی کشورهای درون اتحادیه با پیوستن اعضای جدید موافق نیستند با این حال دولت اسپانیا که به صورت دوره‌ای ریاست شورای اتحادیه اروپا را دراختیار دارد یکی از اولویت‌های خود را حفظ حمایت هماهنگ اروپایی از اوکراین و انجام این کار از طریق تقویت وحدت اروپا عنوان کرده است.

برای اطمینان از پایداری کمک به اوکراین، اتحادیه اروپا درنظر دارد یک صندوق کمکی برای این کشور تا سقف ۵ میلیارد یورو در سال برای دوره سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ ایجاد کند. بورل اشاره کرد که وزیران درباره این موضوع بحث کرده‌اند و امیدوارند که تا پیش از پایان سال جاری توافقی در این خصوص بین طرفین حاصل شود.

وضعیت ماموریت آموزشی پرسنل نظامی اوکراین توسط نیروهای مسلح کشورهای عضو نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. به گفته بورل، در مجموع ۲۵ هزار سرباز اوکراینی در حال حاضر آموزش دیده‌اند و برنامه آموزش دادن ۳۰ هزار سرباز که تا پایان سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود، زودتر و تا پایان ماه اکتبر محقق خواهد شد. در نتیجه بورل به وزرای خارجه کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده که هدف از پیش تعیین شده را گسترش و آن را به آموزش ۴۰ هزار پرسنل نظامی اوکراینی افزایش دهند.

همزمان با این موضوع، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از پایان درگیری اوکراین دیده نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری تاس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل افزود: امید هرگز از بین نمی‌رود اما اگر بگویم که نشانه‌ای از احتمال صلح در اوکراین وجود دارد، دروغ گفته‌ام. دبیرکل سازمان ملل همچنین در پاسخ به اینکه آیا انتظار می‌رود که درباره مساله اوکراین در نشست ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل به نقاط عطفی برسیم یا خیر، گفت: ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما باید اقداماتی را در راستای کاهش تاثیرات جدی منفی در روابط بین‌الملل انجام بدهیم.

امتیاز شما

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.